fbpx
Belg blijft massaal online kopen : 170 miljoen aankopen goed voor 14,7 miljard euro in 2022 Belg blijft massaal online kopen :
28 april 2023

De meest recente resultaten van de BeCommerce Market Monitor* tonen aan dat er het voorbije jaar 22% meer online gekocht werd dan in 2021. 8,5 miljoen Belgen shopten in 2022 online. Er werden in totaal 170 miljoen online aankopen genoteerd die een waarde van 14,7miljard euro vertegenwoordigen.

De resultaten van de Market Monitor tonen aan dat e-commerce in België nog altijd in een opwaartse beweging zit. De cijfers van 2022 overstijgen zelfs die van coronajaar 2020.   In 2022, werden 34% meer online aankopen geregistreerd dan in 2020. Ook in de waarde die ze vertegenwoordigen, zit een sterke stijging van 43%: 14,7 miljard euro in 2022 ten opzichte van 10,3 miljard euro in 2020.

Vorig jaar werd 22% meer uitgegeven aan online aankopen dan in 2021. In de 14,7 miljard euro die ze vertegenwoordigen, zijn het vooral ‘services’ die bijdragen aan deze groei.  De online uitgaven aan diensten steeg met 53% ten opzichte van 2021 tot 6,7 miljard euro.

De top 3 categorieën binnen het service segment staan in voor 80% van de totale uitgaven aan diensten.  De categorie pakketreizen staat aan de top met 41%, gevolgd door losse vliegtuigtickets & accomodaties met 27% en tickets voor attracties en events met 13%.   

Binnen het ‘product’ segment is de top 3 van 2022 in uitgaven dezelfde als die van 2021: kleding (22%), voeding & aanverwante boodschappen (15%) en schoenen & accessoires (11%). 

Categorieën die het – omwille van de omstandigheden tijdens de coronaperiode in 2020 – goed deden, noteren nu een daling. Denk daarbij bv aan computers & accessoires, huishoud toestellen of speelgoed.

In het vierde kwartaal van 2022 werden 45,7 miljoen online aankopen afgerond. Dit vertegenwoordigt 12% van alle aankopen binnen de totale markt. Dat is evenveel als in coronajaar 2020.

Daar waar de verwachtingen er leken op te wijzen dat consumenten na de coronacrisis massaal terug ‘offline’ zouden shoppen, geven de cijfers weer dat dit niet zo is. Het aandeel van online aankopen ten opzichte van de totale markt schommelde tussen 12,4% in Q4 2021 en 12% in Q4 2022. Er heerst dus duidelijk een stabiele trend.

Laatste nieuws