Je bent dringend op zoek naar geld voor die nieuwe dure televisie die je altijd al wou en zoekt hiervoor een zo voordelig mogelijke lening. Je komt liever niet buiten omwille van de maatregelen in verband met het coronavirus en net op dat moment zie je in je mailbox of via sociale media een zeer aantrekkelijke aanbieding voor een krediet of lening. Ze bieden je een lage rentevoet, een flexibele looptijd en vragen geen bewijs van inkomen. Let hiermee op want dit is een gekende vorm van oplichting.
Hoe gaan ze te werk?
Dit soort oplichting is vaak gericht op mensen die dringend geld nodig hebben en geen krediet krijgen bij een vergunde kredietgever of op dit moment liever online een lening afsluiten. De oplichters profiteren van die “zwakte” door onlineleningen aan te bieden zonder dat de consument enig bewijs van inkomen of solvabiliteit hoeft te leveren.
Ga je in op hun aanbod, dan krijg je de vraag om bepaalde bedragen te betalen op een (al dan niet Belgische) bankrekening of via een geldtransfer van een niet-bankinstelling.
Na die betaling laten de frauduleuze kredietverstrekkers niets meer van zich horen. Daardoor is het onmogelijk of zeer moeilijk om je geld te recupereren. In sommige gevallen gaan de oplichters zelfs nog verder en vragen ze je – na de eerste betaling – om verschillende extra bedragen voordat zij jouw lening kunnen uitbetalen op je rekening.
Hoe loop je niet in de val?
- Kijk op de lijst van vergunde kredietgevers of in het register van bemiddelaars in consumentenkrediet. Kun je de organisatie niet terugvinden, dan gaat het wellicht om oplichters.
- Betaal niets zolang het bedrag van de lening niet op je rekening staat. De dossierkosten en de kosten van het krediet moeten in het jaarlijks kostenpercentage zijn opgenomen en kunnen deel uitmaken van de maandelijkse aflossingen.
- Deel geen persoonsgegevens mee als je niet zeker bent van de identiteit van de kredietgever. (ondernemingsnummer, adres, maatschappelijke benaming, …).
- Een vergunde kredietverstrekker stelt altijd vragen over jouw financiële situatie.
- Let op het taalgebruik van de kredietverstrekker (gebrekkig Nederlands / Frans).
Heb je je toch laten verleiden tot betalen? Maak dan een melding bij het meldpunt van de FOD Economie en dien een klacht in bij de lokale politie.
0 reacties